Hva koster det å legge asfalt?

Hva koster det å legge ny asfalt

I denne artikkelen vil du lære litt om ulike typer asfalt som er vanligst i Norge, hva som er viktig å tenke på, hva som er fordelene med asfalt fremfor alternativer som betong, stein, og grus - og ikke minst, hva det koster å legge ny asfalt.

Prøv gjerne vår asfalt priskalkulator litt lenger ned.

Asfalt er en blanding av knust stein, sand, grus og bitumen – et bindemiddel som er et biprodukt fra raffinering av råolje.

Når denne blandingen varmes opp, blir den formbar og kan spres ut for å danne en jevn overflate. Etter at asfalten kjøles ned, herder den til et sterkt og slitesterkt materiale som tåler store belastninger.

Asfalt brukes hovedsakelig til veier, innkjørsler, gårdsplasser samt parkeringsplasser, og det er kjent for sin kombinasjon av styrke, fleksibilitet og holdbarhet.


Pris på ny asfalt

Prisen på asfalt avhenger av type asfalt, tykkelse, og størrelse.

Bruk vår pris kalkulator for asfalt til å regne ut hva det vil koste å legge ny asfalt til ditt prosjekt, basert på hvor mange kvadratmeter du skal dekke. Inkludert i prisen er transport, grunnarbeid og ferdig lagt asfalt.

Kalkulatoren tar utgangspunkt i “AGB8” med 40 mm tykkelse. Litt lenger ned kan du lese om forskjellene på de ulike typene asfalt til bruk for private, næring og industri.

For oppdrag under 50 kvadratmeter, er minsteprisen 13.250,- ink. mva. For større oppdrag må du legge til ca. 265,- kroner per kvadratmeter.

Pris på asfalt per tonn

For å legge asfalt tilsvarende 100 kvadratmeter med 40 mm tykkelse (AGB8), må man ha ca. 10 tonn med asfalt.

Hvis du ønsker å legge veldig mye asfalt, for eksempel mer enn 350 kvadratmeter, tilbyr vi priser per tonn, fra 1850,- til 2400,-. Ta kontakt så blir vi enige om noe.


Ulike typer asfalt

Forskjell på ulike typer agb asfalt

De tre vanligste typene asfalt som brukes i Norge heter “AGB8”, “AGB11”, og “AGB16”.

  • AGB8 har en finere kornstørrelse og legges med en tykkelse på 40 - 50 mm. Den er best egnet til bruksområder som gang- og sykkelveier, innkjørsler og gårdsplasser med lett trafikk, samt parkeringsplasser med liten belastning.

  • AGB11 legges har en tykkere kornstørrelse og legges med en tykkelse 40 - 60 mm. Den anbefales til bruk på industriområder og flater med moderat til høy belastning, samt steder hvor slitasje og holdbarhet er viktigere enn estetikk.

  • AGB16 legges med en tykkelse opp til 80 mm, og brukes ofte på områder med tung belastning, som offentlige veier, industri områder og steder med stor trafikk av tunge kjøretøy.

Faktorer som underlag, belastning, drenering og klima kan også påvirke hvilken type asfalt som er best å bruke.


Før vi legger asfalten

Forberedelser før man legger asfalt

For å sikre at prosjektet blir vellykket og at asfalten holder opp mot 20 år, er forberedelsene vi gjør svært viktige.

  • Planlegger dreneringen:
    Vann må ha en naturlig vei bort fra asfalten for å unngå skader over tid. Vi sørger for at området har en svak helling.

  • Ryddig området:
    Rydd bort alt som står i veien, som busker, steiner eller annet rusk. Hvis det allerede ligger asfalt der, må dette kanskje fjernes.

  • Underlaget må være stabilt:
    Et lag med grus eller pukk som komprimeres godt, er viktig for å sikre at asfalten ikke sprekker.

  • Legging av varmekabler:
    Det er også mulig å legge varmekabler under asfalten. Det er spesielt å anbefale hvis du har en oppkjørsel med en større helning. Det er krav til elektriker for denne typen arbeid. Vi samarbeider med et av Oslos beste elektrikerfirma, EL Alliansen AS.

Legge varmekabler under asfalt

Hvordan legges asfalt

Prosessen med å legge ny asfalt kan virke enkel, men det kreves både riktig utstyr og ekspertise.

  1. Grunnarbeid:
    Det første steget er å klargjøre underlaget. Dette kan inkludere utgraving, planering og komprimering av et stabilt bærelag slik som bruk av grus. Det er viktig at underlaget tåler vekten av asfalten.

  2. Legging av asfalt:
    Asfalten varmes opp, transporteres til stedet og spres jevnt over området ved hjelp av spesielle maskiner.

  3. Komprimering:
    En vals presser asfalten sammen for å fjerne luftlommer og sikre en jevn overflate som tåler belastning.

  4. Herdeperiode:
    Etter asfalteringen bør asfalten få noen dager til å sette seg før du begynner å bruke den til tyngre kjøretøy.

Hvordan vedlikeholde asfalten

Når asfalten er lagt, er det viktig å ta godt vare på den for å sikre at den holder seg fin i mange år.

  • Forsegle jevnlig:
    En asfaltforsegler beskytter mot vann, sol og kjemikalier som kan skade overflaten.

  • Reparer små sprekker raskt:
    Dette hindrer at vann trenger inn og forårsaker større skader.

  • Unngå tunge kjøretøy den første uken:
    Ny asfalt trenger tid til å sette seg før den tåler tung belastning.


Fordeler med asfalt

Forskjeller mellom asfalt, betong, og grus

Sammenlignet med betong, belegningsstein og grus, er det mange fordeler med å velge asfalt, slik som at det er prisgunstig, det er en rask prosess, det er holdbart og fleksibelt, enkelt å reparere, det gir god drenering, og ser veldig bra ut.

Asfalt vs. betong:

  • Fordel for asfalt: Rimeligere, mer fleksibel (tåler frost bedre), raskere å installere.

  • Fordel for betong: Lengre levetid uten behov for vedlikehold, estetiske muligheter med mønstre og farger.

Asfalt vs. belegningsstein:

  • Fordel for asfalt: Lavere kostnad, enklere vedlikehold, raskere legging.

  • Fordel for belegningsstein: Mulighet for mønstre og tilpasninger, lettere å bytte ut enkeltdeler ved skade.

Asfalt vs. grus:

  • Fordel for asfalt: Støvfritt, enklere vedlikehold, penere utseende.

  • Fordel for grus: Svært rimelig, lett å legge uten spesialutstyr.


Spørsmål om asfaltering

  • Asfaltering er ikke et gjør-det-selv-prosjekt. Det krever spesialutstyr og erfaring for å få et godt resultat. Dårlig utført arbeid kan føre til sprekker og ujevnheter som må repareres raskt.

  • Med riktig grunnarbeid og vedlikehold kan asfalt holde i 15–20 år. Regelmessig forsegling og reparasjon av småskader vil forlenge levetiden.

  • Asfalt bør legges når det er varmt i været, som regel mellom mai og september. Temperaturer under frysepunktet gjør det vanskelig å oppnå et godt resultat.

  • Vedlikeholdskostnadene er lave sammenlignet med mange andre typer dekker. Forsegling hvert tredje år og reparasjon av sprekker er de vanligste tiltakene.